Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Games untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri pada Peserta Didik Kelas VII MTS Negeri Kota Kupang

Authors

  • Elisabeth Tea Universitas Nusa Cendana
  • Andriyani E. Lay Universitas Nusa Cendana
  • Lolang Maria Masi Universitas Nusa Cendana

Keywords:

Game Technique, Group Guidance, Self-Disclosure

Abstract

Self-Disclosure is a part of communication where individuals reveal information about themselves that is usually hidden or not told to others. The act of self-disclosure includes five aspects, namely: the amount of information disclosed, positive and negative basic characteristics, the depth of self-disclosure, the time of self-disclosure, and the interlocutor. This study aims to test the effectiveness of group guidance using game techniques to increase self-disclosure in grade VII students of MTs Negeri Kota Kupang. This study uses a quantitative approach with a pre-experimental research type with a one group pretest-posttest design. The research sample was taken using a purposeful sampling technique by giving a pretest to all members of the population totaling 30 people. From the pretest results, 10 students with low self-disclosure were selected as samples. Data analysis used the Mann Whitney test to see the difference in students' self-disclosure before and after being given treatment. To test the effectiveness of the game technique, an N-Gain Score analysis was used with the help of the SPSS V25 program. The results of the study showed that after being given treatment, all participants showed an increase in self-disclosure in the high category. The results of the Mann Whitney test obtained a z value = 0.381 with a sig = 0.00 (ρ < 0.05) and the results of the N Gain test score = 764. Thus, the game technique is effective in increasing students' self-disclosure. For further research, it is hoped that the duration of each guidance session will be extended to obtain more effective results and use a control group

References

Arini Yuli Astuti. (2010). Kumpulan Games Cerdas dan Kreatif. Yogyakarta: Galang press.

Ashri, Khairil. 2022. “Upaya Meningkatkan Keterbukaan Diri Dengan Menggunakan Teknik Johari Window Dalam Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas IX.2 MTSn 8 Kampar.” Jurnal pendidikan dan konseling 4(6):555–65. https://doi.org/10.15575/psy.v5i1.2484

Astuti, D. A. (2013). Model Layanan Bk Kelompok Teknik Permainan (Games) Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling (Semarang), 2(1), 50–56. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk.

Azwar (2015). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pusat Pelajar

Fauziana, T. F & Zamratul A. 2022. “Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Games Untuk Menurunkan Kejenuhan Belajar Siswa.” Psiko Edukasi 20(1):11–19. doi: 10.25170/psikoedukasi.v20i1.3416.

Febrianti, A. (2018). Peningkatan Keterbukaan Diri (Self-Disclosure) Dengan Teknik Petak Johari Melalui Bimbingan Kelompok di SMA Negeri 2 Di Kota Bengkulu Kelas X Mipa F. Psikodidaktika: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 21-28 https://doi.org/10.32663/psikodidaktika.v3i1.323

Gamayanti, W., Mahardianisa, M., & Syafei, I. (2018). Self Disclosure dan Tingkat Stres pada Mahasiswa yang sedang Mengerjakan Skripsi. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 115–130. https://doi.org/10.15575/psy.v5i1.2282

Loban, M. N., Wibowo, M. E., & Purwanto, E. (2017). Model Bimbingan Kelompok menggunakan Games untuk Meningkatkan Hubungan Interpersonal Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 54–61. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk

Margono. 2017. Metodologi Penelitian Pendidikan: Jakarta; PT Rineka Cipta.

Mukrima, S. S., Nurdyansyah, Fahyuni, E. F., Schulz, N. D.,Taniredja, T., Faridli, E. M., & Harmianto, S. (2016). No Title. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 6, Issue August).

Mulinda, R., Afiati, E., & Conia, D. D. P. (2020). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Empati Siswa. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 5(2), 31–41.

Mutawadhiah, A., & Purwoko, B. (2017). Penerapan Permainan Self Development Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri Siswa Kelas Viii Smpn 2 Sekaran Lamongan the Implementation of Self Development Games in a Group Guidance To Increase Self-Disclosure Students of Class Viiismpn 2 Sekaran –Lamongan. Jurnal BK UNESA, 7(2).

Nahak, M. S., Upa, M. D. P., & Apriliana, I. P. A. (2023, October). Analisis Penyesuaian Diri Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama (SMP) dalam Menghadapi Aktivitas Akademik Tahun Pertama. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL BIMBINGAN DAN KONSELING UNDANA (SEMBIONA) (pp. 35-44).

Putra, S. (2019). Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Sikap Kedisiplinan Siswa. Jurnal Penelitian Penelitian Sosial Humaniora, 4(1), 493–500.

Pratama, Z. A., Syahriman, S., & Afriyati, V. (2021). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Permainan (Game) Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VIII SMP Negeri 18 Kota Bengkulu. Triadik, 20(1), 1–9. https://doi.org/10.33369/triadik.v20i1.16464

Prayitno & Amti, Erman. (2013). Dasar-dasar bimbingan dan konseling. Jakarta: Rineka Cipta

Rosade, C. A., Rosmawati, & Yakub, E. (2016). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Peningkatkan Keterbukaan Diri Siswa Kelas X Mia Sma Negeri 1 Pekanbaru.YogiReynaldi, 5(2), 1–14

Sugiyono, (2012). Metode Penelitia Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta

Sugiyono, 2013 Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D https://elibrary.bsi.ac.id/redbook/200415/metode-penelitian-kuantitatif-kualitatif-dan-r-d-html. Alfabeta.

Susanti, Erna Nur, and Dan Konseling. 2016. “Efektivitas Bimbingan Kelompok Permainan Teamwork Terhadap Keterbukaan Diri Siswa Kelas X Man Yogyakarta 1

Yuli Indraswari, Fauziah, Titin Indah Pratiwi. 2013. Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Permainan Kerja Sama untuk Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Siswa Kelas X-1 SMA Negeri 3 Lamongan. Jurnal BK UNESA Vol. 01 No. 01 208-215. https://media.neliti.com/media/publications/. Diakses 20 Mei 2019.

Published

2025-06-12

Issue

Section

Articles