Analisis Penyesuaian Diri Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama (SMP) dalam Menghadapi Aktivitas Akademik Tahun Pertama
Abstract
This study aims to find out how the adjustment description of class VII students of SMPN 5 Kota Kupang. This study used a descriptive quantitative approach with ex post facto research. This research was conducted with a total sample of 63 people. The sampling technique used is proportional random sampling technique. The data collection technique uses a self-adjustment questionnaire with a Likert scale model. The analysis technique used is descriptive analysis using IBM SPSS version 25. The results of this study indicate that the self-adjustment of students at SMP Negeri 5 Kota Kupang is dominantly in the high category with a percentage of 65% (41 people). The results of the analysis on each aspect also show that the high category includes aspects of adaptation (32%), conformity (32%), Mastery (32%), Individual Variation (26%) and Social Adjustment (46%). These findings make a contribution regarding students who have just entered junior high school in discovering a new environment and situation that is different from the previous environment.
References
Agustiani, H. (2009). Psikologi Perkembangan "Pendekatan Ekologi Kaitannya Dengan Konsep Diri Dan Penyesuaian Diri Pada Remaja". Bandung: Refika Aditama.
Agustiani, H (2009). Psikologi Perkembangan, Bandung: Refika Aditama.
Ali, M., & M. A. (2015). Psikologi Remaja. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Anderson, L. (2000). A Taxonomy For Learning, Teaching, And Assesing (A Revision Of Bloom‟S Taxonomy Of Educational Objectives, Abridged Edition). Longman: Newyork
Agustiani, H (2009). psikologi perkembangan, Bandung: Refika Aditama.
Anzwar, B. (2013) Reliabilitas Dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arikunto, (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Dan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Ed Revisi VI. Jakarta: PT Rineka.
Aristya, D. N., & A. R. (2018). Hubungan Dukungan Sosial Dan Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Remaja Kelas X SMA ANGKASA 1 Jakarta. IKRAITH-HUMANIORA, 2.
Andi, Setiawan. (2018). Model Konseling Kelompok Teknik Problem Solving. Yogyakarta: penerbit Deepublish CV Budi Utama.
Barkman, S. J. & Machtmes, K. L. (2002). Designing Quantitative Instruments. West Lafayette: Purdue University. Cipta; P .92 Dan R%D.’’ Bandung: Alfabeta.
Corey. 2012. Theory and practice of grup counseling. United State: California State Universitas.
Chinaveh. M. 2013. The effectiveness of problem-solving on coping skills and psikhological adjustment. Elsevier Ltd. Doi: 10. 1016/j.sbspro. 2013.06. 499
Calhoun dan Acocella. 2004. Psikologi Tentang Penyesuaian Diri dan Hubungan Kemanusiaan, alih bahasa oleh R.S. Satmoko. IKIP Semarang Press : Semarang.
Davidson, J. & Sternberg, R. (2003) The Psychology Of Problem Solving. New York: Cambridge University Press.
Desmita. 2011. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung:Remaja Rosda Karya.
Effendy, A.A. (2019) “ Analisis Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan
Eggen, P & Kauchak, D. 1997. Educational Psychology. Windows On Classroom. Third Edition. New Jersey: Prentice-Hall, Inc
Gagne, R. M. & Briggs, L. J. (1979). Principles Of Instructinal Design Second Edition. New York: Holt, Rinehart And Winston.
Ghufron, M. N., Dan Risnawita, R (2010) Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hurlock, E. B. (2016). Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga Ke13 Jilid 1". Jakarta: Penerbit Erlangga.
Hijayatun S, Widodo, AT. 2013. Penerapan metode problem solving untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar kimia peserta didik. ISSN NO 2252-6609
Martiyastuti, L. (2008). Hubungan antara pola asuh orang tua demokratis dan adaptasi dengan kemampuan menyelesaikan masalah pada remaja. Skripsi (tidak diterbitkan). Surakarta: Universitas Muhamaddiyah Surakarta
Maloy, R. W., Edward, S. A. , Anderson, G. (2010). “Teaching Math Problem Solving
Matlin, W. M. 1989. Cognition. Second Edition. Singapura: Mcgraw-Hill Book Co
Mayer, R. E. (1990). Problem Solving, In W. M. Eysenck (Ed.), The Blackwell Dictionary Of Cognitive Psychology, Basil Blackwell, Oxford, 284-288 Meningkatkan Penyesuaian Diri Peserta didik Terisolir. Jurnal Fokus Konseling, Vol.2,
Nubatonis, N., Lohmay, I., Indrawan, P. A., & Apriliana, I. P. A. (2023). Pelaksanaan Kegiatan Kunjungan Rumah (Home Visit) di SMP Negeri Tumu Kabupaten Timor Tengah Selatan. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(2).
Ormrod, J. E. (2003). Educational Psychology: Developing Learners. New Jersey: Person Education Inc
Purwanto, Edy. (2018). “Desain Teks untuk Belajar “Problem Solving”. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial. No.2
Rufaida, H., & E. R. (2017). Hubungan antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Penyesuaian Diri pada Mahapeserta didik Rantau dari Sumatera di Universitas Diponegoro. Jurnal Empati.
Rakhmat. (2001). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rosidah, Ainur.(2016).Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Problem Solving Untuk meningkatkan peserta didik terisolir. (jurnal): Lampung: jurnal pendidikan
Santrock, J. W. (2011). Life-Span Development "Perkembangan Masa-Hidup Edisi
Santrock, John W. (2003). Adolescence Perkembangan Remaja. Jakarta : Penerbit Erlangga
Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.
Singh, C. & Haileselassie, D. (2010).”Developing Problem-Solving Skills Of Students
Peserta didiknto, (2007). Kesehatan Mental; Konsep Cakupan Dan Perkembangannya, Yogyakarta: CV Andi Offset STEM Education :.Vol. 11, Iss. 1/2; Pp. 82-89
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sunarto & A. Hartono. 2013. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Septiani, N. (2013) Hubungan Antara Problem Solving Apraisal Dengan Penyesuaian Diri Napi Anak: Studi Korelasi Pada Napi Anak Penghuni Lapas Di Bandung (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia)
Sunarto Dan Agung Hartono. (2013). Perkembangan Peseta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sunaryo. (2004). Psikologi Untuk Keperawatan. Jakarta: Buku Kedokteran EGC.
Sundari, S. (20015). Kesehatan Mental dalam Kehidupan.Jakarta : Rineka Cipta
Suranata, K., Apriliana, I. P. A., & Ifdil, I. (2020). The Effect of Problem-Solving Training to Improve Students Critical Thinking and Decision-Making Skills: Racked Analysis. Acta Counseling and Humanities, 1(1), 1-9.
Syaiful Bahri Dan Ahmd Zain, (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Taking Introductory Physics Viaweb-Based Tutorials”. Journal Of College Science Tanggal 22 April 2010 Teaching, March/April 2010 Using A Web-Based Tutoring System, Learning Games, And Students' Writing”. Journal OfVolume Penjualan Azka Toys Pamulang Tangeran Selatan” Jurnal Ilmiah
Suharman. (2005). Psikologi Kognitif. Surabaya : Srikandi.
Suherman, Heri. (2005). Perbedaan Sosial dan Konsep Diri Antara Peserta didik Terisolir Dengan Peserta didik Populer di Sekolah. Skripsi : PPB UPI.
Wartini, dkk. (2013). Karakteristik Belajar Peserta didik Terisolir. Jurnal Ilmiah Konseling UNP, Vol 2/No.1.Yogyakarta: Ar-Ruzz Media